Okänd upphovsman, lyktstolpe i Högdalen.

Mod och misslyckande

Vad har Milton Glaser, Neil Gaiman och Winston Churchill gemensamt med Julia Thorell och Cecilia Lindgren? Bland mycket annat en insikt om misslyckandets karaktär och nödvändlighet. Nu kan du göra dina egna misslyckanden mer episka genom att skicka in i årets specialkategori.

Winston Churchill ska ha sagt att ”mod är att gå från misslyckande till misslyckande utan att förlora entusiasmen” Han ska också ha sagt ”Success is not final, failure is not fatal: it is courage to continue that counts.”

Jag kan inte hitta någon tillförlitlig källa som bekräftar detta, men det spelar kanske mindre roll. Framförallt det andra citatet säger något viktigt om både framgång och misslyckande. Inget är ett konstant tillstånd, utan det är modet att fortsätta som är viktigt. Det kan gälla likväl i med- som motgång.

För den som nått en viss framgång kan det krävas stort mod att gå vidare och utvecklas, och lämna det som känns tryggt. För den som misslyckats kan det kännas skamfyllt och tungt.

Att välja det trygga, att lyckas, är viktigt av ekonomiska skäl. Branschen för formgivare, film- och serieskapare och illustratörer är i stor utsträckning en frilansbransch. Frågan om att få ett arbete refuserat är också frågan om att kunna betala hyran och äta. En misslyckad pitch eller en refuserad skiss kan i vår bransch också vara många timmars obetalt arbete. Fortfarande är vi inte där att alla uppdragsgivare betalar rimliga pitcharvoden och skissarvoden.

Men det krävs också mod att skapa något nytt av andra skäl. Bild och form har alla åsikter om, och få saker har så starkt genomslag i samhället som bilden. Det har de senaste årens bilddebatter visat. Dessutom är det en bransch där bekräftelse och uppskattning för många är en viktig drivkraft.

När vi vill hylla modet och misslyckandet, så är det både en fråga om att lyfta villkoren för kreativa yrken, och en fråga om att belöna de arbeten som vågat, men inte vunnit. Det finns ett egenvärde i modet att misslyckas, för utan det skulle området inte utvecklas.

I ett ganska väl spritt tal som Neil Gaiman (författare av bland annat romaner som American Gods och The Ocean at the End of the Lane, och serieromaner som Sandman-serien) höll för avgångsklasserna 2012 på The University of the Arts i Philadelphia, så talar han om att använda sina misslyckande för att göra bra konst. ”I hope you’ll make mistakes. If you’re making mistakes, it means you’re out there doing something.” uppmanade han studenterna.

Talet har också publicerats som bok, med titeln Make Good Art.

 

Omslag till "Make Good Art" av Neil Gaiman. Omslagsdesign Chip Kidd, chipkidd.com

Omslag till ”Make Good Art” av Neil Gaiman. Omslagsdesign Chip Kidd, chipkidd.com

Milton Glaser är legendarisk formgivare som ligger bakom bland annat ” I ♥ NY”-loggan, DC Comics-loggan 1977 till 2005, och Brooklyn Brewery-loggan och belönades med  National Medal of Arts av president Barack Obama 2009. Han intervjuades av Berghs Exhibition 2011, och om du har möjlighet att avsätta sju minuter för att höra vad han har att säga om ”Fear of failure” så är det värt det. Han säger:

“The real embarrassing issue about failure is your acknowledgement that you’re not a genius. You’re not as good as you thought you were/…/The thing that we must fear in regard to failure is our own self acknowledgement that we really don’t, exactly, know what we are doing.”

Det är där skammen i att misslyckas ligger. Att få ett kvitto på medelmåttighet, att inte självklart vara bäst. Men det finns bara en väg ut, enligt Milton: embrace failure.

Årets tema och kategori, ”Mod och misslyckande” är med andra ord avhandlat på många sätt genom kulturhistorien. Misslyckandet är en intergrerad del av kreativt skapande, och mod en förutsättning för att både våga misslyckas och att våga flytta gränser och kliva över barriärer.

Själv är jag modigare än vad jag är noga med mitt rykte. Det straffar sig ibland, främst på så vis att en rätt stor del av alla texter jag skrivit, bilder jag skapat och tal jag hållit har gjorts i ett hafs för att någon annan, kanske bättre lämpad och med längre tidsmarginaler, fallit bort. Inte sällan av rädsla för att inte prestera tillräckligt bra. Jag tror att världen går miste om många viktiga tal, skrifter, filmer och bilder när modet sviker. På samma sätt går mycket som är fantastiskt, banbrytande, nyskapande, utvecklande, förlorat för att det blivit refuserat.

Vi kommer aldrig få veta hur många mästerverk som gömmer sig i byrålådor på grund av förläggare eller kunder som inte vågat. JRR Tolkiens förläggare, Rayner Unwin skrev till sin far (enligt Leslie Jones Tolkienbiografi), att utgivningen av Sagan om Ringen kunde betyda en förlust på tusen pund. Pappan skrev då tillbaka att om han verkligen trodde på böckerna ”Då kan du förlora tusen pund”. Det slutade ju med att böckerna sålde rätt bra, men alla som skickat in en serieroman, eller ett bilderboksmanus kanske inte stött på en lika modig förläggare.

På väg till jobbet idag tittade jag i vanlig ordning på klistermärket som någon kommit på, formulerat, formgivit, tryckt upp och satt upp på en stolpe nära mig. Det står i varningstextstil: ”Undvik ögonkontakt”.

Genialiskt, tänkte jag, också det i vanlig ordning. Komma på en så bra grej. Men i nästa ögonblick; egentligen inte. Det är inte idén som är genialisk. Mängder av lika bra idéer kan man snappa upp från en vanlig krogdiskussion eller från en förskoleklass. Det geniala ligger i att faktiskt genomföra – formulera, formge, finansiera, trycka upp och klistra upp på lytstolparna. Det är där modet krävs.

Ofta är det så i branschen av bild- och formskapare att det finns ett stort mod. Det ligger i yrkets karaktär. Den som vill vara kreativ måste vara modig. Och följden är att de flesta framgångar är kantade av en rad misslyckanden. Men samtidigt finns en ständigt rädsla att inte bli väl mottagen, att inte vara tillräckligt rätt, att inte andra ska uppskatta det man gör. Det kan säkert ibland göra oss mindre modiga.

Kolla! ska vara en tävling som belönar det som är nyskapande, som visar på utveckling inom området. Samtidigt är ett av kraven att bidraget man skickar in ska vara publicerat. Vi tror att det finns gott om exempel på verkligt nyskapande idéer, som aldrig blivit publicerade. Därför finns det bara en viktig regel i årets specialkategori Mod och misslyckande: att det INTE varit publicerat. Vi längtar efter att se vad som gömmer sig i era arkiv. Och vi längtar efter att få ge den kärlek och uppskattning till era ratade verk och idéer som de så länge förtjänat.

Men var kommer Julia Thorll och Cecilia Lindgren in i bilden? De sitter i juryn för årets Kolla! och har svarat på våra frågor om mod och misslyckande på Kolla.se. Fler jurymedlemmar kommer följa.

Text: Jenny Lindahl, projektledare Kolla!

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.