Du får endast se en 30 sek förhandsvisning.

Folkoperan, ny grafisk identitet.

SilverFörnominerad – Grafisk design - Identitetsdesign

Folkoperans grundidé är att göra opera tillgängligt för alla, oavsett ålder och bakgrund. Den insikten blev grunden för det nya designprogrammet. Eftersom opera bjuder på hela spektret av känslor var målet för vårt arbete en tydlig men samtidigt flexibel identitet.

Vi fastnade för sångfågeln: den kan uttrycka olika känslor, är mångsidig och kan interagera med logotypen på olika sätt beroende på föreställning, budskap och användningsområde.

Folkoperan är till stor del synonym med sin byggnad på Hornsgatan. Huset uppfördes på 20-talet i klassisk art déco och rymde fram till 1959 biografen GARBIO, vars skylt blev utgångspunkt för Folkoperans egna Futura-skärning till skyltar och rubriker.

Från ordbilden ’Folkoperan’ hämtade vi element och former till sångfågeln. Byggnadens starkt röda interiör finns med som element i bland annat visitkort, kuvert och emballage.

Den nya grafiska formen ger ett modernt och mångsidigt uttryck av Folkoperan, byggt på dess historia och konstnärliga identitet.

Medverkande

Lowe Brindfors, Reklambyrå
Kalle dos Santos, Noel Pretorius, Art directors
Noel Pretorius, Kalle dos Santos, Grafisk design
Mats Johansson, Noel Pretorius, Illustratörer
Jesper Kewenter, Originalare
Pelle Holm, Projektledare
Anna Tanser Wohlin, Producent
Elenor Wolgers, Pia Kronqvist, Uppdragsgivare
Fler bilder:

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.