Detta är den arkiverade hemsidan för Kolla! 2011. Klicka här för att gå tillbaka till aktuella Kolla! året.

What matters to you! lunchföreläsning med Peter Saville

Efter att ha lyssnat på Peter Savilles fullsatta lunchsamtal med Martin Farran Lee på HDK (arrangör ADA, Welcome, HDK) i torsdags är det som hänger kvar hos mig, ”What matters to you”. Jag tycker hela herr Savilles föreläsning just handlar om det, att jobba med saker som har betydelse för dig själv. Så har han förhållit sig genom sitt yrkesliv. Och hans bana har varit allt annat än rak. Kanske rak i den meningen att han har varit ovillig att kompromissa och haft hög integritet, gjort banbrytande grafisk form, men detta har också betytt att han varit totalt pank och utan jobb i vissa perioder. Han har vågat satsa och vågat misslyckas. Som i början av nittiotalet då han i stort sett var satt i konkurs och hade åkt över Atlanten för att jobba i USA. Att förstå betydelsen av att vara utan pengar och riktigt himla barskrapad, dessutom i USA där du inte är någon om du inte har pengar. Du räknas inte. Som Saville själv sade, han skulle inte vilja vara utan denna erfarenhet fast det var jävligt jobbigt att ha varit med om. Det kom absolut att påverkar honom senare i livet.

Jag får nog dela upp föreläsningen i årtionden för att det skall funka, i bloggformat. Innan jag gör det, vill jag bara bjuda på några härliga sägningar från Mr Saville;

Lots of young people go in to Graphic Design and think it is art. That is a big mistake. You learn later on that it is not.

In the early seventies we were uncertain about the future. The sixties was such a forward looking era, but the drugs didn’t turn out to be as good as we thought, the sex had its backsides and the plastic furniture’s started to break.

At the Factory we were an autonomous collective. And later on money was being spent on idealistic ventures, such as the Hacienda.

Record covers have no respect in the Design world. And they are right. There is no critical message to be communicated. The brief is to make the ”principal” artist happy. So if you make a Madonna cover, it is all about if Madonna is happy. That is indulgence, the entry level is the same as children’s artwork. But you can use the communication and try to do something different.

The nineties was the most difficult time, when the eighties was a fantasy trip.

Design is not about you, particularly Graphic Design. The more money the less you will identify with the message.

I have retired form pretending to be a communications designer.

If a project is genuine and actually matters, then it is worth doing for me.

Nu till 70-talet i nästa inlägg.

Kommentarer

Skriv en kommentar

  Obligatorisk
  Obligatorisk, kommer ej publiceras