Fem snabba med Åsa Anesäter

Åsa Anesäter är jurist på Svenska Tecknare och tillsammans med sin kollega Emma Jarl föreningens förhandlingsguru som ger tänkvärda tips om hur man bemöter uppdragsgivare och som klargör politikens roll för medlemmarnas arbetsvillkor.

Bör man alltid förhandla med en uppdragsgivare?

Det är klart att jag vill säga att man alltid bör förhandla och stå upp för sina rättigheter men det är inte alltid det utrymmet finns. Avtalsbalansen mellan kreatör och beställare är ofta skev till beställarens fördel. Som enskild är du ganska utsatt och värdet av att ha en god relation med en kund och få fortsatta jobb från densamma kan i det längre perspektivet vara mer värt för kreatören än att få igenom alla punkter i en specifik förhandling.

Vad kan göras åt skevheten du beskriver?

Det är inte de enskilda upphovsmän som ska behöva stå upp för att ett helt system är skevt. Vi behöver schyssta branschavtal och ändrad lagstiftning. Som organisation är det lättare att ställa krav och jag har för Svenska Tecknare suttit med i en specialistgrupp på justitiedepartementet inför ändringar i Upphovsrättslagen. Där går det att påverka grunden. Just nu jobbar vi med en utredning om upphovsmannens ställning som avtalsslutande part som EU-parlamentet beställt.

När är det läge att förhandla?

Om villkoren är oskäliga och ersättningen för låg är det alltid läge att påpeka detta. Då märker man också om det finns öppning för förhandling. Finns det ingen vilja från motpartens sida att gå till mötes får man välja mellan att antingen tacka ja till jobbet med risiga förhållanden eller att helt enkelt tacka nej. Mycket av mitt jobb handlar om att tillsammans med vår andra jurist Emma, hjälpa Svenska Tecknares medlemmar med förhandlingar, och ge råd om avtal och prissättning.

Är det något du rekommenderar att man aldrig förhandlar bort?

Friköp ska man undvika eftersom upphovsmannen blir av med alla möjligheter till mer pengar på användningen. Men varje situation kräver sitt och alla branscher våra medlemmar verkar inom fungerar olika. Hur man upplåter sina rättigheter som serietecknare skiljer sig mycket från hur man säljer rättigheter som illustratör i reklambranschen. Om det är så att man gått med på ett friköp är det viktigt att se till att man får visa det man gjort i egen portfolio och på den egna hemsidan.

Är kultur- eller näringspolitiken viktigast för STs medlemmar?

Vissa av våra medlemmar tar del av stipendier och bidrag och vi jobbar för att principen om armlängds avstånd vid offentligt stöd till kultur ska finnas kvar. Biblioteksersättningen är en kulturpolitiskt utformad ersättning som påverkar en annan del av vår medlemskår. Den är vi med och förhandlar. Men framförallt är våra medlemmar till stora delar egna företagare som påverkas av näringspolitiken. Socialförsäkringsområdet är mycket dåligt anpassat för våra medlemmar då sjukförsäkringar, pensioner och arbetslöshetsförsäkringar inte tar hänsyn till deras speciella villkor. På den här bloggen sa vår ordförande Lennart Eng ”våra grupper sjukskriver sig inte”. Det är ju helt galet att en yrkeskår faller utanför ett så viktigt system! Det jobbar vi för att ändra!

Text: Daniel Golling

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.