Fem snabba med Sepidar Hosseini

Mångsidig grafisk formgivare och illustratör som är lika bekväm med att skapa tapeter som att koreografera musikvideor. Sepidar Hosseini fick en bra start på karriären med examensarbetet Men ni iranier är ju bra på mönster för två år sedan. För Kolla! delar hon synen på yrket och förklarar varför djungeln inte är så främmande som man kan tro.

Du gör ju allt från mönster för Indiska till koreografi för The Knife. Du jobbar individuellt och kollektivt, med design och illustration. Har du hört påståendet att är viktigt att nischa sig och vad säger du till dem som påstår det?

– Jag har hört att det är mer taktiskt att på sin hemsida försöka nischa sig och lyfta fram en profil för att det anses vara seriösare om man är specialiserad. Men det är ologiskt för som person har vi alla många sidor som man lyfter fram i olika sammanhang. Den röda tråden är att jag har en specifik ingång till att angripa uppdrag och projekt och den är ofta väldigt teoretisk. Jag är väldigt mån om att i all form jag gör vara medveten om maktaspekter och jag är oerhört intresserad av makt och smak.

Hur ser du på balansen mellan att å ena sidan jobba med kommersiella projekt somför Indiska och andra, egeninitierade projekt som kanske inte har det primära syftet att dra in pengar?

– Jag försöker att inte reproducera klyschor. Man skapar ofta bilder efter ett slags överenskommelser och det är en hårfin balans. Bryter man mot dem så går det inte att kommunicera, men samtidigt vill jag inte reproducera fördomar. Jag tänker att visuellt skapande formar en världsbild och jag vill skapa något som inte faller i gamla klyschor både estetiskt och representationsmässigt. Jag vill inte kommunicera med det första tänkbara medlet. För det är väl det som är en klyscha: man ritar en tjej och så ritar man en klänning på henne. Jag försöker vara omedelbar utan att använda klyschor men ibland blir det på bekostnad av omedelbarheten.

Funkar det eller stöter du på motstånd?

– Ibland måste jag kompromissa, men det är inte alltid resultatet blir så politiskt. Jag fick ett djungeltema av Indiska och där finns det många fallgropar. Jag researchade om djungeln och växtligheten där och kom fram till att mycket av det som finns i djungeln även finns i min vardag som exempelvis orkidéer. Påfåglar finns i Sydeuropa. Så att göra orkidéer och påfåglar blev ganska odramatiskt. Där gick jag inte emot temat, det handlade snarare om hur jag angrep temat.

Du har på kort tid sedan du tog examen lyckats etablera dig. Hur kommer det sig att det på så kort tid gått så bra?

– När jag gick ut tänkte jag inte att jag skulle kunna jobba enbart med det här. Jag tänkte att jag skulle kunna jobba med det, men kanske jobba i restaurangbranschen vid sidan av, för det har jag gjort tidigare. Man får mycket uppmärksamhet när man ställer ut på Konstfack, men sedan finns risken att man försvinner i mängden. Men mitt examensprojekt spred sig och det har gjort att jag har fått många jobbförfrågningar och att många har kontaktat mig och velat samarbeta.

Hur mår illustrationen och den grafiska designen idag?

– Jag tror att det är jättebra att vara utbildad till det som jag är utbildad till just nu därför att bilder får allt större betydelse. Vill man överleva på det här så känns det som en bra tid just nu särskilt om man är intresserad av problemlösning. Sedan är ju inte arbetsmarknaden den allra lättaste. Och formen för frilanslivet med nedskärningar och folk som alltid försöker pruta ned priset gör att man måste stå på sig med allt som är runt det kreativa. Jag har rent generellt en optimistisk framtidstro och när det gäller grafisk design och illustration så pratas det om att boken kommer ersättas av läsplattan. Jag tror att boken har ett värde som objekt och där finns en formgivarutmaning.

Text: Daniel Golling

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.