Fem snabba med Ingrid Sydow

Från att ha utbildat sig till grafisk formgivare har Ingrid Sydow gått i bräschen för den digitala revolutionen på kommunikationsbyrån Great Works, och hon har precis gått över till Prime PR där hon verkar som kreatör med digitalt fokus. För Kolla! talar hon ut om lättnaden över att slippa jobba med utomhusannonser, TV och print.

Vad är det som lockar med det digitala?
– När jag började jobba med reklam var det på traditionella reklambyråer i London. Att jobba med TV och print blev ganska ointressant i längden eftersom budskapet tvärt tar slut när mottagaren har sett det. Det krävdes en paus från branschen i ett par år för att jag skulle komma på att digital kommunikation var min grej, eftersom det är motsatsen till annonser. Man kan faktiskt engagera folk på deras villkor. Om man bortser från banners, som egentligen bara är printannonser på internet, så kan man med digital kommunikation engagera istället för att störa.

Vad är det absolut viktigaste i digitala kampanjer?
– Att man hittar målgruppen i de arenor de redan befinner sig, och skapar innehåll som är av värde för dem.

Har vi sett peaken på den digitala utvecklingen eller är vi bara i början av den digitala revolutionen?
– Det finns ingen peak. Den digitala utvecklingen befinner sig i en ständig uppåtkurva som är omöjlig att stoppa, vilket är fantastiskt. Jag är så tacksam att jag lever i en tid där den tekniken utvecklas så snabbt. Det hade varit tråkigt om man hade suttit och tänkt ”nämen jag tar väl och gör en utbudsannons till då”.

Hur har digital kommunikation och digitala medier påverkat oss?
– Det här med att folk ständigt är uppkopplade har bidragit till större frihet att leva livet på ens egna villkor. Man kan jobba, shoppa och socialisera var man än befinner sig. Men tillgängligheten skapar också stress och jag kan känna mig skyldig om jag sätter på flightmode i några timmar. Men det måste jag göra då och då. Det är mitt sätt att hantera det. Med digitala medier har konsumenterna tagit makten över varumärkena vilket innebär att företagen måste skärpa till sig och ta större ansvar och leverera kvalitet eftersom ryktet annars sprids som en löpeld över internet.

Vad kommer härnäst? Hur skulle en postdigital framtid se ut?
– Jag tror att det digitala och det fysiska rummet kommer giftas ihop på ännu fler naturliga och smarta sätt. Och man kommer såklart inte att prata om ”digitalt” som en egen disciplin eftersom det är en del av allt.

Text: Daniel Golling

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.