Storyboard: Upperfirst

Går det att få betalt för pitch?

Hur långt måste man ta sin idé i en pitch? Man förväntas lägga fram det bästa man har, utan en krona i ersättning, för att sedan få det ratat. Upperfirst funderar kring picthandets villkor, och undrar varför det fortfarande anses omöjligt att betala för nedlagd tid i rörlig bild-pitchar. Vad är dina erfarenheter?

När man börjar fundera på fenomenet ”pitch” så faller tankarna lätt i en rörig mix av spänning och förarglig plåga. Projektet kanske lockar med sin potential och intressanta uttryck. Men, man måste tävla om det. Då gäller det att man tänder till, utforskar och undersöker alla möjligheter. Vad är bästa idén? Hur skapar vi det tydligaste och mest intressanta uttrycket? Vem och hur många tävlar vi mot? Om det inte finns så mycket pengar, finns det utrymme till experimentellt uttryck?

Ett pitchförfarande föder lätt prestationsångest, framförallt om briefen inte är välformulerad eller ibland till och med trevande. Ibland är den överinformerande och man får en 25-sidig presentation som skall destilleras ner till en kristallklar 30-sekundersfilm. Många gånger är briefen enkel, tydlig och genomarbetad. Uppläggen känns nästan lika varierande som antal förfågningar.

Visst händer det att ett briljant projekt landar i knät utan krav på motprestation. Man blir vald på meriter. Men oftast är scenariot det förstnämnda. Det kan krävas en mängd presentationsmaterial för att förmedla idén, manus, storyboard, moodboard, styleframe, referenser för film och musik.

Skall man jobba med reklamfilm, framförallt internationellt, är det defenitivt en verklighet man måste försonas med. Antalet skickliga och hungriga regissörer och produktionsbolag florerar både i sverige och utomlands, så vill man vara med i leken… Tanken leder till ett sidospår med just frågan ’varför’ man vill vara med i leken om pitchandet nu är så plågsamt? En förklaring kan vara att det ger möjlighet att finansiera utforskning av sitt eget uttryck. Ämnet hanteras som hastigast i Eskimos “Wonderland”, kort dokumentär. https://vimeo.com/70642037

Tillbaka till funderingar kring pitchande. En odefinierad mängd bra idéer och starka visuella koncept går rakt i papperskorgen efter de inte lyckas vinna uppdraget. För det mesta helt utan att personerna bakom får en enda krona i ersättning. Man förväntas lägga fram det bästa man har på pitch altaret för att ibland se det slaktas och förkastas. I bästa fall kommer ett ”tack-för-en-bra-presentation”-mail. Ja, ok det låter överdrivet. Men tillåt dig återbesöka texten kring JC’s designtävling för en snabb påminnelse om just hur dåliga villkor som faktiskt existerar i vissa fall.Det har spenderats ett antal droppar blod, svett och tårar över förlorade projekt världen över. Det tar tid att prestera kvilitativt presentationsmaterial som förmedlar idén på ett tydligt sätt. Tid som inte kompenseras om man förlorar pitchen. Lika ledsen eller uppgiven man blir vid förlust blir man lycklig och uppspelt när det går ens väg. Oavsett har arbetet ofta varit intensivt och tidskrävande.

Ett bra exempel på hur mycket arbete som kan läggas ner för att vinna ett jobb är Kanadensiska Tendrils pitch för barnprogramet The Zones re-branding. De ger en tydlig bild av hur långt man ibland måste ta sin idé och vision för att förmedla helheten. Kanske än mer när det kommer till formbaserad film där koncepten ofta är okonventionella eller surrealistiska. De vann inte jobbet. Tendril – The Zone pitch

Gällande grafisk design och illustration växer medvetandet kring problemet och det arbetas för att åtgärda situationen. Inom reklamfilm finns en medvetenhet om problematiken, men kanske inte en lika stor vilja eller mod att göra något åt det.2011 presenterade Sveriges Annonsörer pitchrekommendationer framtagna i samarbete med Komm (branschorganisationen för Sveriges Kommunikationsbyråer) där man bland annat nämner ”Uppdragsgivaren bör […] betala ett arvode till de ’förlorande’ byråerna i finalrundan. […] Sveriges Annonsörer och Komm rekommenderar att arvodet grundar sig på ett marknadsmässigt värde på det antal timmar som man förväntar sig att varje byrå lägger ner.”När det sedan, knappt två år senare, var dags för Komm att formulera liknande rekommendationer med Film & TV-Producenterna så lämnade man ute en sådan formulering. Det diskuterades ingen ekonomisk kompensation alls i riktlinjerna.När frågan ställdes till Generalsekreteraren för Film & TV-Producenterna om varför man inte nämnde något om ersättning blev svaret: ”Om rekommendationerna bara blir en skrivbordsprodukt som inte används alls (vilket har påståtts om Komm/Annonsörernas rekommendationer, senast i Resumé i höstas) är inget vunnet.”Aj då. Det är ju trist både för att en diskussion och formulering kring ekonomisk kompensation inte verkar efterlevas i fallet Annonsörerna/Komm eller ens är värd att formulera i Komm/Film & TV-Producenterna exemplet.

Vad är din upplevelse kring pitchförfarande? Det hade varit intressant att höra från alla yrkesgrupper som har pitch som en del av arbetsprocessen. Man kan tänka sig att arkitekter, illustratörer, grafiska designers har något att säga om saken. Säg ditt i kommentarsfältet nedan.

Text: Upperfirst

Upperfirst, mood board

Mood board: Upperfirst

Upperfirst, style frame

Style frame: Upperfirst

Upperfirst: Style frame

Style frame: Upperfirst

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.