Åsbergets gårdsmejeri

Förnominerad – Mod och misslyckanden - Mod och misslyckanden

Åsbergets gårdsmejeri i Bräcke, en sprudlande kreativ leverantör av fantastiska ostar med fantasifulla namn. Flera ostar är prisbelönta, sortimentet håller hög kvalitet och betingar ett högt pris. Dock är det visuella uttrycket våldsamt spretigt och speglar inte kvaliteten. Som examensarbete på kandidatutbildningen Grafisk design och kommunikation på Mittuniversitetet gjorde jag en total redesign av förpackningar och visuell identitet. Grundidén är att skapa ett tydligt koncept och förvalta de fantasifullla namnen. Dessa gestaltas genom att låta en äventyrlig get och en stel ko visualisera dem på etiketterna. Getter är som bekant lekfulla och påhittiga varelser som tycker om att klättra, så geten återfinns ofta högt upp i bergen på etiketterna, medan kor, som är betydligt sämre på att klättra, håller sig längre ned. Bergen löper från etikett till etikett och ger möjligheter att leka med produkterna och sätta samman dem till en större bild, som ger mer utrymme i butikshyllan. Dessutom presenteras ostens karaktär på baksidan.

Detta koncept är inte realiserat i verkligheten, Åsbergets gårdsmejeri deltog i processen och tyckte om konceptet, men valde i slutänden att behålla sin gamla profil medan de älskade getterna ligger i en flyttlåda och väntar på nya tider.

Medverkande

Lisa Mörtberg, Grafisk formgivare
Niklas Fagerholm, Handledare
Fler bilder:

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.