Barnvagnsmarschen 2013

SilverFörnominerad – Grafisk design - Öppen

Idén att göra en Barnvagnsmarsch mot mödradödlighet har genomförts 4 år i rad. En viktig del av idén är att marschen ska ta för sig visuellt. Därför har vi varje år tagit fram ett barnvagnsskydd som alla deltagare får för att synas extra mycket.

Vi ville förtydliga marschens syfte och skapa ett uttryck som tydligt berättade om problematiken. Den röda färgen och tydlighet var centralt och budskapet skulle vara en viktig del av designen: samhällsengagemang på ett modernt, humoristiskt, sätt.

Serietecknaren Liv Strömquist passade perfekt för uppgiften att tillsammans med oss ta fram marschens nya identitet. Hennes seriemanér och handtextade bokstäver anpassades för varje enhet för ett slagkraftigt intryck.

Marschinbjudan var ett storkknyte som skickades till föräldralediga kändisar och till press. I storkknytet gömde sig en knasig (men god!) kaka, Moderkakan, med recept av Lotta Lundgren. Där fanns även en liten bok med illustrationer av Liv Strömquist.

RFSUs Barnvagnsmarch lockade nästan 3000 deltagare.

Medverkande

Amanda Bermheden, Produktionsledare
Emma Eriksson, Art Director
Julia Stenius, Art Director
Arvid Nittve, Copywriter
Magdalena Kowalzcyk, Projektledare
Mikael Ståhl, Digtal Art Director
Veronica Sokolow, Formgivare/Originalare
Liv Strömquist, Illustratör
Fler bilder:

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.