BOMBA INTE IRAK!

SilverFörnominerad – Mod och misslyckanden - Mod och misslyckanden

Aftonbladets annonstävling Annonsdriven, bjuds 35 reklambyråer på gratis annonsplats, varefter en jury korar den bästa kampanjen. Kriteriet för att få medverka är att byråerna gör reklam för en befintlig kund. Reklambyrån TBWA valde Wetterling Gallery. – Björn Wetterling är en spännande kund att arbeta med. Han har vunnit Guldägg och vill göra kul reklam. Och detta är ett budskap han står för och tycker är viktigt, säger Johan Almquist, vd på TBWA. Men nu stoppas TBWA och Björn Wetterlings bidrag i Aftonbladets tävling. Annonsen med texten ”Bomba inte Irak” /Wetterling Galleri, är för magstark för tidningen. – Men de har inget argument. Det enda de sagt är att det inte är en riktig annons, att det är propaganda. Men alla företag gör ställningstagande i en mängd frågor, säger Johan Almquist. I Aftonbladets skriftliga svar till TBWA är dock anledningen till att annonsen stoppas andra: ”I kriterierna har vi använt ordet relevans, med det menar vi att annons/reklam byrån och kunden gemensamt söker nya vägar för att nå ut med ett budskap som leder till en aktiv handling oavsett om det är försäljning eller information.” – Det är tuffa annonstider och då bjussar Aftonbladet på annonsutrymme, och det är ju jäkligt kul. I tuffa tider är kunderna försiktiga, och då vill de flesta byråer ta i lite och göra en bra annons. Det är ett spel Aftonbladet gett sig in i, men nu vågar man tydligen inte gå hela vägen. ”Jag är beredd att diskutera ett bra pris för annonsen som du vill köra för Irak och hoppas att du har något annat bidrag till tävlingen”, skriver tävlingens juryordförande Pontus Gustafsson i sitt skriftliga svar till Johan Almquist. Pontus Gustafsson på Aftonbladet vill dock inte kommentera fallet. – Jag har ingen anledning att kommentera olika annonsörer. Johan har fått en förklaring, säger han. Nyligen köpte skådespelaren Sean Penn en helsida i Washington Post för 500 000 kronor där han skrev ett öppet brev till USA:s president George W. Bush. Budskapet var: Bomba inte Irak.

Medverkande

Jonas Frank, Art Director
Hjalmar Delehag, Copywriter
Fler bilder:

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.