Bon International 24 / Excess

Förnominerad – Grafisk design - Redaktionell design

Bon är Sveriges främsta modetidning som har getts ut i över tio år. Bon ges ut i två upplagor, en svensk och en internationell. Bon 24 / Excess är det andra numret sedan tidningen designades om och Daniel Björk tillträdde som chefredaktör

Genom att arbeta om form och format har vi gett Bon ett formspråk som är aktuellt i ett modetidningssammanhang med dess egna regler och traditioner, men som också vill delta i en dialog inom redaktionell grafisk form och typografi både i Sverige och internationellt. En viktig del av redesignen var valet att arbeta med typsnittsdesigner på samma sätt som Bon arbetar med fotografer och skribenter – vi ville skapa ett typografiskt språk i samarbete med typsnittsdesigner och inte bara, som oftast görs, köpa färdiga typsnitt. Genom ett djupare samarbete direkt med typsnittsformgivarna Colophon Foundry, har vi byggt en identitet som är unik för Bon – kontemporär men med djup respekt för hantverk. Vi har även låtit innehållet styra formen genom att arbeta med olika papperskvalitetet och format i utgåvan.

Medverkande

Erik Hartin, Art director
Johan Avedal, Art director
Moa Pårup, Grafisk formgivare
Daniel Björk, Editor-In-Chief
Krister Ragnarsson, Publisher
Michael Elmenbeck, Creative Director
Colophon Foundry, Typsnittsdesigner
Fler bilder:

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.