Budget för Svenska Brasserier

Förnominerad – Grafisk design - Informationsdesign

En tajt budget och kort tidsplan låg till grunden för en enkel men lekfull form som var snabbarbetad och lätttillgänglig. Budgeten är enkelt färgkodad utifrån Svenska Brasseriers färger, rött för all text/information och blått för sifferdelarna. De huvudsakliga sifferdelarna är separerade till bakvagnen som exeldokument för att hålla sifferhantering så snabbt/enkelt som möjligt, de viktigare siffrorna lyftes in i framvagnen som tydliga och lekfulla informationsgrafikbaserade sidor.

Svenska Brasserier är ägare tilll Sturehof, Taverna Brillo, Riche och Teatergrillen, med andra ord några av Stockholms mest populära restauranger. I matupplevelsen på Svenska Brasseriers restauranger så har konsten alltid haft en självklar plats och de har aldrig varit rädda för att använda sig av kontroversiella konstnärer som ex Nug på Taverna Brillo och Dan Wolgers på Sture Hof. Det finns alltid mycket och ta in och tolka. För att leka med det så gjorde vi deras profil exakt tvärtom, oerhört tydlig och överförklarande/informativ och utan att lämna nåt till fantasin för mottagaren. Den tanken har vi tagit med i hela upplägget av budgeten. Typsnittet har vi specialgjort till Svenska hustypsnitt utifrån Jockum Nordströms handgjorda bokstäver.

Medverkande

Tobias Ottomar, Design director
Thomas Andersson, Design director
Krister Johansson, Projektledare
Kim Carlos Rehn, Layout
Niklas Alexandesson, Fotograf
Fler bilder:

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.