Folkoperan, ny grafisk identitet.
Folkoperans grundidé är att göra opera tillgängligt för alla, oavsett ålder och bakgrund. Den insikten blev grunden för det nya designprogrammet. Eftersom opera bjuder på hela spektret av känslor var målet för vårt arbete en tydlig men samtidigt flexibel identitet.
Vi fastnade för sångfågeln: den kan uttrycka olika känslor, är mångsidig och kan interagera med logotypen på olika sätt beroende på föreställning, budskap och användningsområde.
Folkoperan är till stor del synonym med sin byggnad på Hornsgatan. Huset uppfördes på 20-talet i klassisk art déco och rymde fram till 1959 biografen GARBIO, vars skylt blev utgångspunkt för Folkoperans egna Futura-skärning till skyltar och rubriker.
Från ordbilden ’Folkoperan’ hämtade vi element och former till sångfågeln. Byggnadens starkt röda interiör finns med som element i bland annat visitkort, kuvert och emballage.
Den nya grafiska formen ger ett modernt och mångsidigt uttryck av Folkoperan, byggt på dess historia och konstnärliga identitet.