Historiska identitet
Historiska museet är ett av Sveriges största museer med samlingar som omfattar mer än 10 miljoner enskilda föremål från en historia som spänner över tusentals år. Museet är också en plats för föredrag, konserter, tillfälliga utställningar och aktiviteter för olika åldrar.
Uppdraget var att skapa en ny visuell identitet för Historiska Museet baserad på den nya kommunikationsstrategin — att lyfta fram Historiska Museet som Sveriges historieberättare nummer ett. Den nya identiteten skulle väcka nyfikenhet och intresse för svensk historia och vitalisera museet. I uppdraget ingick framtagande av verktygslåda innehållande designelement samt tillämpningar på viktiga identitetsbärare.
Vi har skapat en dynamisk och lekfull identitet som inspirerats av museets uppdrag; att skapa nyfikenhet och intresse för historia och att få besökaren att reflektera över kopplingen mellan vår historia och samtid.
Logotypen skapas genom ett möte av ett klassiskt seriftypsnitt och en modern linjär. Den serifbaserade delen kan bytas ut mot historiska föremål vilket ger Historiska möjlighet att leka med sitt visuella uttryck och visa på museets bredd i utställningar och aktiviteter. Mötet mellan det gamla och nya går även igen som grafisk lösning i museets typografi, symboler och bildspråk. Resultatet är en inspirerande identitet som möjliggör oändliga kommunikationsmöjligheter.
Historiska visar inte bara föremål, utan är ett museum fullt av spännande historier! Till en bok har vi låtit 12 arkeologer berätta historien bakom sina favoritföremål i museets samlingar – 32 fantastiska berättelser om vitt skilda föremål från den svenska historien.