Fv. Barbro Ohlson Smith (foto: Ivar Sviestins), Sofie Hannibal (foto: Brian Buchard), Jonas Williamsson (foto: Johan Wennerström), Eric Ericson (foto: Beckmans designhögskola).

Tre frågor till juryn i Grafisk design

Varje jurygrupps deltagare har fått svara på tre frågor om sig själva och Kolla!. Nedan presenterar sig Grafisk design-juryn som består av Eric Ericson, Sofie Hannibal, Barbro Ohlson Smith och Jonas Williamsson.

Foto: Carola Grahn

Foto: Carola Grahn

Eric Ericson, ordförande

Vad jobbar du med och hur har din karriär sett ut? 
Jag är formgivare, förläggare och författare och har bland annat skrivit boken Brev till samhället, varit pjäsförfattare till Unga Dramatens uppsättning av Brev från Eric Ericson, dokumenterat ruinstaden Palmyra belägen i Syrien, formgivit föremål för Svenskt Tenn samt är en av grundarna av bokförlaget Orosdi-Back. Jag är även programansvarig över programmet Visuell Kommunikation på Beckmans Designhögskola.

Varför är en tävling som Kolla! viktig? 
Jag tycker tävlingen är väldigt bra! Dessutom tycker jag att det är den bästa och mest intressanta tävlingen. Men jag vet inte om jag tycker den är viktig.

Vad ser du mest fram emot med juryarbetet?
Jag tycker det ska bli mycket intressant att se samtliga bidrag och gå igenom dessa tillsammans med juryn.

Foto: Brian Buchard

Foto: Brian Buchard

Sofie Hannibal

Vad jobbar du med och hur har din karriär sett ut? 
Jag har en Master i Visuel Kommunikation fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Designskole. I 2006 stiftede jag og Nan Na Hvass Hvass&Hannibal, som er et multidisciplinært design studie baseret i København, med kunder som Apple, 4AD, Marimekko, Google, Ralph Lauren Polo Jeans, The Conference og mange flere. I Hvass&Hannibal arbejdes der primært med illustration og grafisk formgivning, men også med scenografi, design til musik, værker i træ og stof og rumlige installationer.

Varför är en tävling som Kolla! viktig?
Det giver mulighed for at præsentere sit bedste arbejde for branchen, og man bliver samtidig tvunget til at reflektere over hvorfor man valgte den løsning man gjorde.

Vad ser du mest fram emot med jury-arbetet?
At blive udfordret på min viden, da det kræver omtanke og reflektion at skulle bedømme andres arbejde.

Foto: Ivar Sviestins

Foto: Ivar Sviestins

Barbro Ohlson Smith

Vad jobbar du med och hur har din karriär sett ut?
Jag är grundare och creative director på designbyrån Ohlsonsmith. Under min snart 25-åriga karriär har jag arbetat med design, kommunikations- och identitetsuppdrag i London och Stockholm. Jag är utbildad på Saint Martins School of Art, BA (Hons) Graphic Design. Därefter fick jag en fantastisk start som anställd på Carroll Dempsey & Thirkell, Design Consultancy i London med kunder som English National Opera, Central Television, Royal Mail och BP Chemicals.

2006 startade jag designbyrån Ohlsonsmith – Emotional Branding i Stockholm. ”Founding client” var varumärkes- och identitetsuppdraget för TV4 och alla nischkanalerna. Andra uppdragsgivare genom åren har varit Spaceport Sweden, UEFA, Axel Johnson AB, Visit Sweden, C More och van Deurs.

Jag har också varit engagerad inom varumärkes- och designvärlden genom att föreläsa (Cannes Lions, Adobe Norden, Habit, Stora Annonsörsdagen), undervisa (Berghs School of Communication), Styrelseuppdrag (Komm – Sveriges Kommunikationsbyråer, ADCE – Art Directors Club of Europe, Sveriges Designer) och haft många juryuppdrag internationellt och nationellt (D&AD, Eurobest, PromaxBDA, Spikes Asia, Guldägget, Dubai Lynx, IF Communication Design Awards).

Varför är en tävling som Kolla! viktig?
Det är en tävling där grafisk design står i tydligt fokus, där hantverket har stor betydelse och där både små och stora uppdrag av enskilda designers och byråer tävlar.

Vad ser du mest fram emot med juryarbetet?
Det är alltid spännande att få se så mycket intressanta arbeten på en gång, sätta sig in i tänket bakom, formulera sina egna tankar och utveckla dem tillsammans med de övriga i jurygruppen.

Foto: Johan Wennerström

Foto: Johan Wennerström

Jonas Williamsson

Vad jobbar du med och hur har din karriär sett ut?
Jag är grafisk formgivare och studerade grafisk design och illustration på Konstfack 1996–1999 och startade därefter samarbetsprojektet REALA med Samuel Nyholm och Laurent Benner. Vi jobbade med bland annat Lydmar Hotel, Final Home, Vitra och Saab och deltog i utställningar på PS1/MOMA, K-Haus Vienna och Villa Arson.

Sedan 2007 arbetar jag som grafisk formgivare främst inom konst- och designfältet i Skandinavien med bland annat ABF, Arkdes, Anna Efraimsson, DOCH, MDT, Lisa Östberg & Kim Hiorthøy, Null & Void Books och Stamsund Teaterfestival. I sommar deltar jag i utställningen Residence-in-Nature som initierats av Åsa Jungnelius och Växjö konsthall.

Varför är en tävling som Kolla! viktig?
Kanske kan ett pris bli ett viktigt erkännande för formgivare och uppdragsgivare som har tagit en risk genom att göra avsteg från normen och på så sätt också bidra till att skapa modeller för kritiska praktiker som kan stimulera hela diskursens utveckling.

Vad ser du mest fram emot med juryarbetet?
Jag tycker det ska bli kul att lära känna de övriga jurymedlemmarna och välja ut de mest relevanta arbetena tillsammans med dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.