Fv. Peter Ström (foto: Daniel Eskils), Vian Tahir (foto: Nätaktivisterna), Roxy Farhat (Amanda Horne ETC), Petter Karlsson (foto: Alison De Mars).

Tre frågor till juryn i Rörlig bild

Varje jurygrupps deltagare har fått svara på tre frågor om sig själva och Kolla!. Nedan presenterar sig Rörlig bild-juryn som består av Petter Karlsson, Vian Tahir, Roxy Farhat och Peter Ström.

Foto: Alison De Mar

Foto: Alison De Mars

Petter Karlsson, ordförande

Vad jobbar du med och hur har din karriär sett ut?
Jag är play designer på Toca Boca. Vi gör digitala leksaker på mobiler och paddor för barn och min roll är att ta fram koncept och leda det kreativa arbetet. Framför allt kan man säga att jag är ansvarig för hur barn kan leka i apparna. Hade vi jobbat med traditionella spel hade nog min titel varit game director eller game designer. Jag har tidigare arbetat på produktionsbolag inom transmedia och video, främst som producent. Senast innan Toca Boca jobbade jag med videoplattformen 23 där vi tog fram en livesändningstjänst och då väcktes en stark känsla av att arbeta mer med design och användarupplevelse.

Jag har alltid brunnit för spel och lek och det har alltid funnits i mitt liv i form av rollspel, lajv och digitala spel. Jag har liksom aldrig slutat. De senaste åren har mer accepterad vuxenlek som Danceoke hittat sin plats och det är jag otrolig glad över. Att intresset för lek skulle leda mig till det här jobbet kom verkligen som en överraskning och det är fantastisk att få jobba med barns lek på det här sättet.

Varför är en tävling som Kolla! viktig?
Framför allt vill jag uppvärdera design som hantverk. Design som är estetiskt tilltalande har ett självklart egenvärde men design som är till för att lyfta fram funktion blir oftast osynlig. Samtidigt kan designers också vara osedda. Vem har ritat omslaget på den här boken? Frågan är oftast inte ens ställd. Jag vill att vi ska hylla bra design, lyfta fram duktiga designers och ny talang.

Vad ser du mest fram emot med juryarbetet?
Det ska bli otroligt kul att möta en grupp genier jag normalt sett inte möter som alla sitter på en massa grym kompetens och erfarenheter. Jag hoppas på att själv bli lite klokare av det och att jag kan tillföra nya perspektiv utifrån vem jag är. Det ska bli riktigt spännande att sätta sig in i en mängd verk med stor bredd.

Foto: Nätaktivisterna

Foto: Nätaktivisterna

Vian Tahir

Vad jobbar du med och hur har din karriär sett ut?
Jag är kommunikationsansvarig på Nätaktivisterna, ett projekt som utbildar gymnasieelever i antirasism och lag och rätt på nätet. Där har jag bland annat tagit fram en varumärkesprofil med allt ifrån logga till ny webbplats.

När jag inte jobbar med Nätaktivisterna frilansar jag som skribent och föreläsare. Jag skriver framför allt om kultur och webb för SVT Edit. Dessutom har jag som Sveriges främsta (och kanske enda) lolcat-expert skrivit för Internetmuseet om just lolcats.

Jag har tidigare varit kommuntant och vunnit flera priser för mitt arbete som pressekreterare och ansvarig för sociala medier för Järfälla kommun.

Mitt expertområde är sociala medier, vilket jag har föreläst om på Beckmans Designhögskola, Geek Girl Meetup, Sveriges kommuner och landsting och Teklafestivalen. Förutom föreläsare är jag även en frekvent paneldeltagare i samtal om sociala medier och yttrandefrihet på bland annat MR-dagarna, Sida och Almedalen.

Varför är en tävling som Kolla! viktig?
Det är intressant med en tävling som lyfter fram kreatörerna bakom verk som står mycket för sig själva, och där upphovspersonerna därför vanligtvis är rätt anonyma.

Vad ser du mest fram emot med juryarbetet?
Att ta del av alla grymma bidrag så klart! Jag räknar med att det kommer att bli tufft att utse en vinnare.

Foto: Amanda Horne ETC

Foto: Amanda Horne ETC

Roxy Farhat

Vad jobbar du med och hur har din karriär sett ut?
Jag är video- och performancekonstnär, musikvideoregissör och livsnjutare ständigt på jakt efter den perfekta balansen mellan att göra allt och göra inget.

Konstnärligt jobbar jag mycket med samarbeten till exempel i form av näringslivsprojektet Minimal Kompetens och min LA-baserade kärleksgrupp United Colors of Bitchaton. Jag tog min masterexamen i konst vid UCLA, Los Angeles 2012 och har sedan dess varit verksam både i Sverige och USA.

Att vara musikvideoregissör känns ibland som ett fantasijobb, jag får jobba med personer som är wizards inom sina egna fält och uttryck och göra något helt nytt tillsammans. Fantasi + pengar asså, baby då kör vi. Hittills har jag gjort videos med Marit Bergman, Gnucci, Zhala och The Knife. Just nu jobbar jag på ett hemligt samarbete och ett hemligt manus. Tihi.

Varför är en tävling som Kolla! viktig?
Det finns ju något omöjligt i att tävla inom något så subjektivt som kreativt arbete, men samtidigt har Kolla! möjligheten att stärka kreativa communityn och lyfta fram hårt arbetande kreatörer.

Vad ser du mest fram emot med juryarbetet?
Att officiellt få döma andra. Ba skoja. Nej, men att få möjligheten att verkligen sätta mig in i olika kreatörers arbeten och dessutom hylla dem och det de har gjort. Det är en ära!

Foto: Daniel Eskils

Foto: Daniel Eskils

Peter Ström

Vad jobbar du med och hur har din karriär sett ut?
Jag är grafisk formgivare med specialisering inom både digitala och analoga medier. Jag var en del av den första internetgenerationen (och senare bubblan), delgrundade webbyråerna Speedway och Abel & Baker i tonåren och pluggade senare grafisk design på Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam.

Efter examineringen 2006 startade jag tillsammans med Mattias Jakobsson designstudion Konst & Teknik, som i år alltså firar tio år. Konst & Teknik har jobbat med böcker, webb, appar, grafiska identiteter, kataloger, utställningsdesign med mera för uppdragsgivare inom både kultur och kommers, samt initierat mängder av egna projekt – inte sällan med grafisk form och dess förutsättningar som gemensamt ämne.

Senast ut är Publishing as (part-time) Practice, ett förlagsnätverk med svenska små konst- och kulturbokförlag vars syfte är att underlätta för folk att hitta intressanta, fantastiskt välgjorda böcker, samt för dess förläggare att nå ut enklare, grundat tillsammans med Mattias Jakobsson, Sara Teleman och Matilda Plöjel. Jag undervisar dessutom på konst- och designutbildningar med specialinriktning på digital typografi.

Varför är en tävling som Kolla! viktig? 

Det är viktigt att belysa nyskapande projekt som inte nödvändigtvis passar in i de mer marknadsanpassade, kommersiella motsvarigheterna till Kolla!, samt att vara med och skapa intressant kontext för visuell kultur och dess diskurs.

Vad ser du mest fram emot med juryarbetet? 
Jag ser fram emot att få möjlighet att lyfta fram nyskapande projekt för skärmar som inte går i de etablerade spåren.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.