Fv. Andreas Kittel (foto: Ola Kjelbye), Lovisa Burfitt (foto: Nicho Södling), Anna Höglund (foto: Stefan Tell), Joakim Pirinen (foto: Caroline Andersson).

Tre frågor till juryn i Illustration

Varje jurygrupps deltagare har fått svara på tre frågor om sig själva och Kolla!. Nedan presenterar sig Illustrations-juryn som består av Lovisa Burfitt, Andreas Kittel, Anna Höglund och Joakim Pirinen.

Foto: Nicho Södling

Foto: Nicho Södling

Lovisa Burfitt, ordförande

Vad jobbar du med och hur har din karriär sett ut?
Jag är illustratör och började få mina första illustrationsjobb redan som elev på Beckmans modelinje 1996. Det var uppdrag för SvD City. Efter det har jag haft uppdragsgivare som H&M, Rörstrand, Sephora, Absolut Vodka, KIABI, Vogue UK, Japan och China, varuhusen Harrods, Selfridges och Libertys, parfymhuset Guerlain, modehusen Kenzo och Jimmy Choo samt organisationerna SOS Barnbyar och BRIS för att nämna ett urval.

Jag har också ställt ut mina illustrationer på bland annat Eskilstuna konstmuseum, Rörstrands museum och Konsthall Märsta.

Parallellt jobbade jag med min egen modelinje, Burfitt, som först var baserad i Stockholm och sedan i Paris (cirka 1998-2010). Jag gick också under denna period ett påbyggnadsår på Konsthögskolan med Marie-Louise Ekman som professor.

Mina senaste arbeten har varit för RFSU och barnvagnsmarschen, PR-material för det lyxiga skomärket Jimmy Choo, en kollektion för Hemtex samt jätteroliga smileys till H&M:s LINE-app. Jag har också gjort väggdekorationer för H&M flagship stores worldwide, tex Tokyo, New York, London, Seoul, Moskva, Athén etc.

Mitt käraste projekt just nu är Boken om Mademoiselle Oiseau nummer 3, med författaren Andrea de la Barre de Nanteuil, som ges ut på Rabén & Sjögren, och översätts till i nuläget 5 språk, jag arbetar även på nya böcker för mindre barn med samma författare och förlag.

Numera arbetar jag hemifrån min ateljé i huset i Provence med teckning och några få plagg till Yoga-kollektionen Le Yoga Shop.

Varför är en tävling som Kolla! viktig?
En tävling som Kolla! känns viktig för att nya talanger ska få en chans att synas och visa upp sina favoritverk, samt få kontakt med omvärlden och få en kick.

Vad ser du mest fram emot med juryarbetet?
Jag hoppas kunna öppna upp ögonen för omvärlden och branschen för nya skapelser. Eftersom vi är en grupp med olika ögon och känsla hoppas jag att vi kan vara så öppna, nyfikna och rättvisa som det bara går.

Foto: Ola Kjelbye

Foto: Ola Kjelbye

Andreas Kittel

Vad jobbar du med och hur har din karriär sett ut?
Sedan snart 20 år arbetar jag som design director på varumärkesbyrån Happy F&B med visuell identitet, förpackningsdesign och redaktionell design för uppdragsgivare som Apoteket, Göteborgstryckeriet, Nordiska ministerrådet, Skanska och Söderbergspriset. Jag har även arbetat med utställningsdesign och rumslig gestaltning för Nationalmuseum och Röhsska museet.

Sedan slutet av 1990-talet är jag också verksam som skribent i dagspress och tidskrifter. Senast medverkade jag i Influenser, referenser och plagiat, en antologi om bandet Kraftwerks estetik.
Jag har under åren vunnit en rad priser och utmärkelser i svenska och internationella designtävlingar, bland annat Art Directors Club, D&AD, Guldägget, Kolla! och The One Show, samt varit en av Stiftelsen Bergmangårdarnas stipendiater på Fårö.

Varför är en tävling som Kolla! viktig?
Tävlingar i kreativitet fyller så många olika syften. Navelskåderi menar somliga, medan andra ser nyttan (och nöjet) i en årlig utblick. Oavsett vilket lyfter tävlingarna fram både trender och sådant vi ännu inte sett oss mätta på. Kolla! sätter fokus på kreatörens villkor, och det behövs. Årets tema gör det hela extra spännande. Man kan hoppas på en djupdykning i den sanna dikotomin uppdragsgivare-kreatör.

Vad ser du mest fram emot med juryarbetet?
Hårt slit och självrannsakan. I gott sällskap.

Foto: Stefan Tell

Foto: Stefan Tell

Anna Höglund

Vad jobbar du med och hur har din karriär sett ut?
Jag har arbetat med bilderböcker i mer än 30 år. Som ung konstnär var det svårt att försörja familjen och jag skickade in ett bidrag till ett bokförlags bilderbokstävling 1982. Det visade sig inte heller vara särskilt inkomstbringande, men roligt.

Bilderboken har för mig blivit den ultimata uttrycksmetoden. Även om den eftertraktade klumpsumman lyste med sin frånvaro började priserna ramla in redan från och med den första boken. Jag har tappat räkningen på hur många böcker jag har gjort men det är fler än 60. Både egna och tillsammans med författare som Ulf Stark, Barbro Lindgren, Eva Susso med fler. 1980-talet var ett uppsving och en tid av förnyelse för bilderboken.

Efter nästan 20 år blev jag trött på mig själv och tog en paus. Skrev bland annat lite dramatik. Men efter några år utomlands och mycket experimenterande var det roligt igen. Och jag tror nu mer än någonsin på bilderbokens möjligheter. Faktiskt även ekonomiskt. Bilderboken hittar ut till fler åldersgrupper och när den är som bäst är den ett konstverk som de flesta har råd att köpa. För tillfället sitter jag även i juryn för Alma-priset.

Varför är en tävling som Kolla! viktig?
Det är bra att rikta lite strålkastarljus på arbetsborden ibland så vi får se vad folk håller på med.

Vad ser du mest fram emot med juryarbetet?
Jag är ganska självbelåten när det kommer till mitt omdöme och tycker det är roligt att lyfta fram det som är bra.

Foto: Caroline Andersson

Foto: Caroline Andersson

Joakim Pirinen

Vad jobbar du med och hur har din karriär sett ut?
Jag arbetar främst som serietecknare men har även sysslat med illustration, teater, konst och skönlitteratur. Jag debuterade 1983 med seriealbumet Välkommen till Sandlådan och fick mitt genombrott två år senare med Socker-Conny. Sedan dess har jag gett ut ett tjugotal böcker i eget namn, senast albumet Kommissarie Kvadrat 2014. I slutet av 1970-talet var jag med och startade serietidningen Galago som fortfarande existerar, still going strong. Jag arbetar också för Aftonbladet, Rocky Magasin och många andra tidskrifter.

Förra året ställdes mina teckningar ut i bland annat Helsingfors och Prag, ett seriealbum gavs ut på franska och Turteaterns föreställning Den svenska apans 100 röda drömmar, baserad på mina prosatexter, visades på Scenkonstbiennalen i Malmö.

Just nu jobbar jag intensivt med att färdigställa höstens böcker, dels en stor volym full av nya teckningar med titeln Att misslyckas som människa, och dels Född ur ett svart ägg, en pocket med pyttesmå skämtteckningar. I april ställer jag ut på Seriegalleriet på söder i Stockholm.

Varför är en tävling som Kolla! viktig?
Det är viktigt att hejda floden av bilder som genomströmmar samtiden, lyfta upp ett antal av dessa och granska dem för att skärpa kriterierna för vad som är bra och inte. Utan kriterier råder kaos, och en tävling är ett tydligt och bra sätt. Kanske kan Kolla! också ge välförtjänt uppmärksamhet åt något som råkat bli förbisett och flutit strax under ytan i bildfloden.

Vad ser du mest fram emot med juryarbetet?
Jag ser fram emot att få en överblick över vad som händer just nu. På Bokmässan i Göteborg får man en hygglig inblick i svensk bokutgivning på mässgolvet, och jag hoppas på något liknande här. Jag ser också fram emot att bedriva juryarbete med mina kollegor och att få slipa på mina kriterier för vad som är en bra bild och inte. Det har jag glädje av sedan i mitt eget tecknande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.