Foto: Anna Ledin Wirén

Möt juryordföranden i Grafisk design – Eric Ericson

Eric Ericsons arbetstid delas just nu mellan bland annat hans arbete på Beckmans, en ny bok om Palmyra samt att driva förlag. I Juryordförande-intervju nr två träffar Ika Johannesson ordföranden i Kolla!-juryn för Grafisk design.

Eric Ericson bor längst upp i ett ovanligt högt hus i Hornstull. Lägenheten ligger på sjunde våningen och var ursprungligen en liten etta som han bott i länge och absolut inte ville flytta ifrån.

– Jag är väldigt intresserad av arkitektur och formgivning från 20- och 30-talen. Vanligtvis brukar husen som är byggda i början på trettiotalet vara fem våningar, förutom på Gärdet och Norr Mälarstrand där högre hus från denna tid förekommer.

När hans flickvän blev gravid blev lägenheten vägg i vägg samtidigt till salu och paret kunde stanna. På ett bord i köket ligger en rund tennspegel med läderlindat handtag som Eric Ericson gjort för Svenskt Tenn, i bokhyllorna står hans böcker.

Eric Ericson Svenska tecknare Kolla! 2016

Foto: Anna Ledin Wirén

Idag jobbar han hemma med sin sex månader gamla dotter Karin, som precis har precis vaknat och pockar på uppmärksamhet. I reklamvärlden gjorde han sig ett namn redan i början på 90-talet, då han som tonåring relegerades från Beckmans eftersom han ägnade för mycket tid åt en antirasistisk reklamkampanj. I många år utgjorde han sedan ett eftertraktat kreatörsteam tillsammans med konstnären Anders Krisár.

Idag är han tillbaka på Beckmans, men som programansvarig för kandidatprogrammet Visuell kommunikation. Där är han varje måndag och tisdag. Veckans övriga fem dagar ägnas åt egna projekt.

– Just nu håller jag på med en superspännande sak, en bok om den österrikiske nazisten Alois Brunner som bosatte sig i Damaskus på 1950-talet. Under andra världskriget skickade Brunner 130 000 människor till en säker död och efter kriget bosatte han sig i Damaskus där han utöver att föda upp kaniner på sitt tak och tillverka surkål, arbetade för den syriska regimen. För några år sedan läste vi att tyska underrättelsetjänsten så sent som på mitten av nittiotalet hade förstört 600 dokument om honom. Då var vi tvungna att gräva vidare i det.

Eric Ericson Svenska tecknare Kolla! 2016

Foto: Anna Ledin Wirén

Bokprojektet gör han tillsammans med flickvännen Susanna, författare som skrivit flera böcker med nazism som tema. I förra veckan var paret i Stasiarkivet i Berlin för andra gången, på jakt efter information om Brunner, som sysslade med kaninuppfödning på taket till hemmet i Damaskus.

– Vi har bland annat intervjuat underrättelsefolk, nazistjägare, nazister och terrorister. Det är ju en sorts människor man vanligtvis inte kommer i kontakt med. Det har varit väldigt spännande att höra deras subjektiva syn på världen.

Intresset för Alois Brunner grundas i Eric Ericsons brinnande intresse för Syrien. Dit kom han första gången för i mitten av 90-talet på en resa i Mellanöstern och fastnade för stämningen i Damaskus. Han har återvänt till landet femton gånger sedan dess, framför allt till den antika staden Palmyra som han fotograferat under flera år. Praktverket Palmyra gavs ut på Journal förlag 2009 och är en oumbärlig dokumentation av världsarvet som till stora delas förstörts av terrororganisationen IS. Vi bläddrar genom boken och på nästan varje sida pekar han ut vilka av ruinerna som inte längre finns.

– Baal-templet, det är sprängt nu. Tre av de där gravtornen är förstörda, säger han och berättar att han så sent som igår pratade i telefon med ägaren till det familjehotell han alltid brukade bo på i Palmyra.

– Hotellet är helt förstört. Han hade det gott ställt, men det har ju inte varit en turist i Palmyra på många år. Nu har han flytt till kusten och tvingas tre veckor varje månad jobba i ett oljefält som ligger i ett IS-kontrollerat område för att försörja sin familj.

Tanken är att det ska bli ytterligare en bok om Palmyra, om vad som hänt sedan sist. Kanske kommer den komma ut på det egna förlaget Orosdi-Back, som han driver tillsammans med serietecknaren och förläggaren Thomas Olsson. Eller kanske inte. Även om det är världens roligaste plattform och skönt att inte ha en chef som säger nej, var det svårare att driva förlag än han trodde.

Foto: Anna Ledin Wirén

Foto: Anna Ledin Wirén

– Det är som att ha en gammal träsegelbåt. Sedan har vi flax ibland. Brädspelet Välkommen till Samhället av Lars Arrhenius låg etta på Adlibris veckan före jul 2012. I två-tre dagar låg vi före Leif GW Persson och sålde spel för 700 000 på en vecka. Vi hade kanske gått i konkurs annars. Men nu är det nästan lika illa igen.

Utöver bokprojekten ägnar Eric Ericson sig också åt ren formgivning. Han plockar fram en lampa som han gjort till restaurang Godot i Stockholm. Den är fyrkantig i vit metall med ord perforerade på de fyra sidorna. På en sida står bland annat aminosyror, kvastfening, lådvin, hora och parkeringshus uppradade i en lista.

– Det är människans utveckling.

Det löper en röd tråd genom Eric Ericsons värv. Från genombrottet med boken Brev till samhället 2006 till hans kanske mest uppmärksammade verk, eldgallret Slottet brinner för Svenskt Tenn, som han på pappret gjorde tillsammans med prins Carl Philip, men snarare stod för själv. Sluga betraktelser om vår värld, ofta ur ett underfundigt perspektiv. Just prinskontroversen vill han inte prata om, även om det finns mycket kvar att säga om saken.

Eric Ericson Svenska tecknare Kolla! 2016

Foto: Anna Ledin Wirén

– Då kan kanske allt ta fart igen och det orkar jag inte. Men det stämmer, allt handlar på något sätt om samhället och det mesta hänger ihop. Palmyraboken ledde till nazistprojektet. Och de här ansiktena är superinspirerade av statyer i Palmyra.

Han visar speglar han gjort för Svenskt Tenn där baksidan pryds av ansikten med olika miner. Ansiktena återkommer på en tennkruka.

– Det roliga med att jobba för Svenskt Tenn är att de bryr sig så mycket om kvalitet. Det är nästan ingen som gör längre. Jag håller på att utveckla en kortlek för dem och vi har ägnat ett helt år åt att bara titta på olika papperssorter, för att den ska kunna hålla hela livet.

Just kvalitetsaspekten tycker han är ett av både bok- och designbranschens största problem. Att få är beredda att betala för kvalitet och design.

– Jag måste jobba hela tiden, annars får jag det inte att gå runt. Jag tycker att allt jag gör bara kostar pengar och att jag lägger ner så jävla mycket tid. I slutändan blir det ändå bara sju kronor i timman när man slår ut det. Det vore skönt om någon gav en massor av pengar så man kan jobba med projekt i lugn och ro.

FAKTA
Namn
: Eric Ericson
Ålder: 43
Utbildning: Grundskolan
Viktigaste arbetsverktyg: Papper, penna och Google. Gympaskor är också ett bra redskap, för jag tycker att man tänker bra när man springer eller promenerar.
Tackade ja till Kolla!-juryn för att: Det är en bra och intressant tävling.

Övriga jurymedlemmar i Grafisk design är: Sofie Hannibal, Jonas Williamsson och Barbro Ohlson Smith. Du kan läsa mer om dem här. (red anm)

Text: Ika Johannesson (Ika Johannesson är kulturjournalist och skriver bland annat för Kolla!s webb under 2016).

Foto: Anna Ledin Wirén

Foto: Anna Ledin Wirén

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.