
Nära Barn – Magasin med barnperspektiv
Beskrivning
Nära Barn är/var ett – magasin med barnperspektiv – som kom ut med fem nummer under 2014–2015.
Redaktionen sammanstrålade över nätet 2013 och påbörjade sitt arbete över Facebook för att ta fram en alternativ föräldratidning som skulle innehålla berättelser om livet och vardagen som de livsstilsfokuserade tidningarna i affärer och väntrum ofta saknade.
Nära Barn berättade om något annat än stereotyper, quick fix, metoder, prylar och trender och vände sig till en bredare läsargrupp. Nära Barn berörde barnens hela uppväxt, 0–18 år, och ville ge alla föräldrar en plats där deras historia och vardag kunde berättas med respekt och utan sensationslystnad. Som föräldratidning var Nära Barn unik i att också vara en samhälls- och kulturtidskrift där barnen fick vara subjekt, snarare än ett projekt som vuxenvärlden ska forma.
Tidningen hade nästan 2000 prenumeranter och såldes även i ett antal butiker över hela landet. Prenumeranterna var väldigt engagerade och dialogen med läsarna var nära.
Branschen är tuff, och det fantastiska arbetet tog efterhand slut på de egna resurserna som Nära Barn vilade på. Tyvärr saknades en realistisk budget och redaktionen decimerades efterhand för att kunna hålla personlig ekonomi och hälsa i balans.
Framtiden är fortfarande oviss efter det senaste numret som kom ut 2015.