SVT Kobra
Beskrivning
Kobra förändrade sitt format under 2015 och till det valde de att ta fram en grafisk identitet snarare än enbart en vinjett. Vi valde att i likehet med programmet låta den grafiska profilen formas över tid och varje vecka hade vi utvärdering och förfinade och justerade en gemensam manual och tillhörande grafik. Tanken var att ta fram en identitet där vi både tog fram grafik men där vinjetten fick en integration i själva programmet och ta fram en manual som möjliggjorde att Kobras egna klippare fick möjlighet att modifiera materialet med vissa instruktioner. Detta för att skapa en ständigt aktuell och föränderlig form som hela tiden har kvar sin funktionalitet och intersektionella teori omsatt i en praktik.
Designen i sin helhet är framtagen med feministiska, intersektionella och maktkritiska strategier.
Ledord vi hade att förhålla oss till: BERÄTTELSER UR SAMTIDEN, DOKUMENTÄRT, INTERNATIONELL UTBLICK, KONST I SIG, LYX I FORM AV MAFFIG EPISK TV, NYTT, MODERNT, FRAMÅT, SMART & SNYGGT, HÅLLBART ÖVER TID
Medverkande
Byrå
Bastion – Agency Studio Lab (Alexandra Falagara och Brita Lindvall Leitmann)