Nominerad i kategorin Effekt. Titel: Omnipollo × O.P. Anderson Stout Aquavit Kreatör: Karl Grandin, tecknare och grafisk formgivare på Omnipollo

De nominerade i kategorin Effekt

Inför Kolla!-dagen 2023 presenterar Svenska Tecknare de nominerade bidragen i tävlingens åtta kategorier. Arbete som har gett genomslag och avtryck är vad kategorin Effekt lyfter fram. Det behöver inte vara storslaget, men visa på nytänkande. Välkommen att Kolla! på de nominerade i kategorin Effekt.

Om kategorin Effekt
Arbete som har genomslagskraft. Det kan vara projekt som gjort avtryck och varit betydelsefullt i stort eller i litet format eller exempel på lyckade entreprenörskap där man har skapat sina egna möjligheter och öppnat nya vägar för att verka professionellt. Det behöver inte vara storslaget utan kanske ett exempel på vad man kan göra med små enkla medel genom klurighet och nytänkande. Läs mer om de olika kategorierna här.

De tre nominerade i kategorin Effekt är:

#1 TITEL: Sommarboken

Kreatör: Medarbetare vid biblioteket: Gerda Boström, illustratör, Robert Lindblom, formgivare m.fl.
Uppdragsgivare: Biblioteken i Malmö

Sommarboken är nominerad i kategorin Effekt. Kreatör: Illustratör Gerda Boström. Robert Lindblom, formgivare.

Sommarboken, skapad av medarbetare på Malmö Stads bibliotek, är en satsning på läsfrämjande med syfte att inspirera till sommarlovsläsning hos unga. Inför 2021 års upplaga av Sommarboken togs illustrationer fram av Gerda Boström, och det skapades filmer, i samarbete med en grupp sjätteklassare. Barnen fick driva den kreativa processen och deras idéer gestaltades på film under handledning av den filmande biblioteksmedarbetaren Charlie Norberg (videoproducent) Barnen kom med idéer till hur illustrationerna skulle se ut valde färgskala. Barnen kom också med förslag att göra målarboksversioner, affisch och bokmärke av Sommarboken – vilket också ledde till att fler barn runtom i Malmö kunde vara medskapare av materialet.

Medverkande kreatörer: Robert Lindblom, formgivare, Lisa Rydberg, filmassistent och Annika Johnson, produktionsledare. Allt material till projektet Sommarboken går att ta del av här.

Sommarboken är nominerad i kategorin Effekt. Illustratör Gerda Boström. Robert Lindblom, formgivare.

#2 TITEL: Omnipollo × O.P. Anderson Stout Aquavit

Titel: Omnipollo × O.P. Anderson Stout Aquavit
Kreatör: Karl Grandin, tecknare och grafisk formgivare på Omnipollo.

Kreatör: Karl Grandin, tecknare och grafisk formgivare 
Uppdragsgivare: O.P. Anderson och Omnipollo

Omnipollo × O.P. Anderson Stout Aquavit är ett samarbete mellan två dryckesproducenter – dels det traditionella aquavit-märket O.P. Anderson och det mer nyskapande ölbryggeriet Omnipollo. Drycken är en aquavit gjord av destillerad Noa Imperial Stout. Flaskans utformning tar avstamp i O.P. Andersons klassiska formspråk men har fått ett eget sinnesutvidgande uttryck.

Sä här berättare formgivaren Karl Grandin om arbetet:

”Jag hoppas att det ska kännas som en febrig, psykedelisk och fluorescerande O.P. Anderson i ett parallellt universum, där varje element går att härleda tillbaka till deras klassiska formgivning men med ett nytt, muterat uttryck. Dynamiken i mötena är centralt i designen”.

#3 TITEL: Djurens Rätt ”Världens bästa djurskydd”

Kreatör: Byrån Naive
Uppdragsgivare: Djurens Rätt

Titel: Djurens Rätt ”Världens bästa djurskydd”. Kreatör: Byrån Naive

I kampanjfilmen ”Världens bästa djurskydd” möter tittaren tre ”turbo-kycklingar” som reflekterar över sin tillvaro i en fabrik. Filmen är gjord för en svensk publik med målet att hitta en ny bred målgrupp för djurrättsorganisationen. Det visuella konceptet som byrån Naive inspirerats av kommer ifrån Aardmans tv-serie ”Creature Comforts” och filmskaparen Roy Anderssons estetik. Byrån valde att arbeta med både fotorealism och 3D-animation. Kycklingarna framställs som väldigt färgstarka och är ”cartoon-liknande”. Med hjälp av humor och ironi ville byrån närma sig ett allvarligt ämne och göra det mer lättillgängligt för en bredare publik.

Så här beskriver Naive arbetsprocessen:

”Filmen startade ur en diskussion kring problematiken med välgörenhetsfilm överlag. Vår naturliga reaktion är att titta bort när en mörk verklighet oannonserat trycks upp ansiktet på oss. Idén vi hade var att istället att göra en slags informationsfilm i förklädnad, där syftet främst var att locka nyfikenhet kring ämnet utan att desperat be om sympati”.

Hela filmen går att se här.

Av de tre nominerade bidragen kommer en vinnare att presenteras i samband med Kolla!-dagens prisutdelning den 4 oktober på Färgfabriken i Stockholm. Välkommen att Kolla! Köp biljett här. 

Stilbild ur filmen ”Världens bästa djurskydd” av byrån Naive.

Logga in

Om du inte har något konto kan du skapa ett här.

Skriv in koden du fått skickad till dig för att logga in.

← Avbryt

Kolla din inkorg!

Vi har skickat ett e-postmeddelande till dig med vidare instruktioner hur du återställer ditt lösenord.