Vinnarna i Kolla! 2013

On Paper

Silver i Grafisk design - Redaktionell design
Juryns motivering:

Självklar, direkt och grafisk. Ett pappersmagasin med ett briljant bildarbete.

Länk

www.commonspace.se

Byrå

Common Space AB

AD

Martin Norrlind

Grafisk formgivare

Martin Norrlind

Fotograf

En fotograf för varje nummer. Detta nummer Henrik Nielsen & Andreas Omvik/Skarp

Övriga

Projektledare: Johannes Sjöberg Original Judith Wernholm / Kool Översättning: Karin Pehrson, Aura Seikkula, Lene Sødal

Uppdragsgivare

Antalis AB

Publiceringsår

2012

En tidning. En person. Ett papper. Det är On Paper. Tidningen trycks på svenska, finska, danska och norska och distribueras till kreatörer över hela Skandinavien. Tidningen On Paper var vårt första projekt i Common Space och även vårt första uppdrag för pappersgrossisten Antalis. Kunden Antalis hade under ett antal år varit med om flera omorganisationer och uppköp. Från att ha varit företaget Svenskt Papper med en stark ställning på den skandinaviska marknaden hade de tappat i varumärkeskännedom. Det ville de ändra på, inte minst ville de försöka återställa förtroende och kännedom inom den grafiska branschen i Skandinavien. Att göra reklam för reklamare är som bekant en utmaning. Istället för att skissa på en traditionell kampanj så presenterade vi en enda idé – ett tidningskoncept. Idén föddes när vi gjorde en genomgång av hur deras kommunikation såg ut just då. Det visade sig att de regelbundet skickade ut pappersprover och vårt koncept är en förlängning och en förädling av den strukturen. Det vi presenterade var ”On Paper”, ett magasinkoncept och pappersprov som gör tvärtom. När andra tidningar fokuserar på allt mer kortfattat innehåll så lägger vi alla pengar på ett enda långt och genomarbetat reportage. När andra tidningar lyfter fram samma kändisar om och om igen så väljer vi oväntade intervjuer med personer som vi tror inspirerar målgruppen. Och när andra tidningar tummar på kvalitet för att spara pengar så arbetar vi tillsammans med några av världens vassaste fotografer och skribenter. Resultatet är en tidning där varje nummer trycks på olika papper och fungerar som användbart pappersprov. Samtidigt så har tidningen också fått kreatörer att uppmärksamma Antalis och företagets produktutbud. Responsen från målgruppen runt om i Skandinavien har enligt Antalis varit fantastisk. Sedan starten för nio månader sedan har vi bland annat gjort en tidning om den bortglömde modedesignern Popy Moreni som var stor i Paris på 70-80-talet. Vi har även gjort en tidning om indiedrottningen Miranda July och så har vi lyft fram japanen Shinya Kimura. En för allmänheten okänd man, men en legend inom världen av custommotorcyklar. Motorcykelälskare över hela världen köar i åratal för att få sin egen mirakelmaskin signerad Kimura. Vi har också samarbetat med duktiga och kloka människor runt om i världen som fotograferna Paolo Roversi och Danielle Levitt, samt skribenter som Martin Jern och Kristin Lundell.